2. MICROSTATION ALAPOK

Key-in (begépelés)

Minden műveletnek megfelel egy MicroStation parancs.

Például:

Művelet: új vonal rajzolása

Parancs: PLACE LINE

Fogalmak:

Key-in : a kívánt művelethez tartozó parancsszó, melyet a Command Window key-in sorába (lásd: A Command Window 2-13) kell begépelni.

Megjegyzés:

•  Az angol nyelvű dokumetációban a key-in-t használják még magára a begépelés műveletére is.

Angol szavak és kifejezések:

key :

kulcs, itt: billentyű

place :

helyezni

in :

-ba, -be

line :

vonal

Egérkezelés

Fogalmak (az egér gombjai ):

Data button : az egér bal gombja.

Tentative button : az egér középső gombja.

Reset button : az egér jobb gombja.

Megjegyzés:

  A data button-t adat pont (lásd: lent), a tentative button-t tentatív pont (lásd: lent) megadására, míg a reset button-t az adott munkafolyamat megszakítására használjuk.

•  A fenti gomb-kiosztás a legáltalánosabb, de a kiosztást lehet módosítani.

•  Az egér gombjainak fenti elnevezése és funkciója csak a MicroStation használata során érvényes.

Fogalmak:

Egérkurzor : a képernyőn az egér mozgását reprezentáló szimbólum. Alakja nyíl, vagy kereszt, vagy egyéb alakzat, mindig az elvégezhető művelet függvényében. (CAD  rendszerekben szálkeresztnek is hívják.)

Fogalmak (egérműveletek ):

Mutatás: az egér mozgatása addig, míg az egérkurzor a képernyő megfelelő pozíciójára nem kerül.

Kattintás  (click ): az egér gombjának gyors megnyomása és felengedése.

Dupla kattintás  (double-click ): az egér gombjának megnyomása és felengedése kétszer gyorsan egymás után.

Angol szavak és kifejezések:

button :

gomb, nyomógomb

data :

adat, itt: ált. egy tetszőleges pont meghatározása

tentative :

kísérlet, próba, tapogatózás, itt: ráállás a rajzban egy meghatározott pontra

reset :

újra igazít, itt: az adott művelet megszakítása, amivel épp dolgozunk (pl.: vonalhúzás)

double :

dupla

click :

kettyenés, csattanás, klikkelés

 

Fogalmak:

Pont: adott x, y (,z) pozíció a vektoros állományban.

Adat pont : egérrel (data button) vagy billentyűzet segítségével megadott pont.

Tentatív pont : snap-peléssel (lásd: Snap-ek 6-7) - a tentative button megnyomásával - megkeresett pont.

A menürendszer

Fogalmak:

Menü : azonos témakörbe sorolható műveletek elindítására szolgáló menüpontokból álló lista.

Menüpont : adott művelet elindítására szolgáló szöveges címke a képernyőn. Kiválasztása egérrel, a menüpontra való rákattintással, vagy a billentyűzet segítségével történhet.

Almenü : olyan menü, mely egy másik menü egyik menüpontjának kiválasztásával jelenik meg.

Menürendszer : több menüből összeálló menü.

Megjegyzések:

•  Ha a menüpont mellett három pont látható, akkor a menüpont kiválasztásával egy párbeszédablak  (lásd: Párbeszédablakok 2-6) jelenik meg a képernyőn

•  Ha a menüpont mellett például a Ctrl+O látható, akkor az adott menüpont a billentyűzetről a Ctrl és az O billentyű együttes lenyomásával érhető el

•  Ha a menüpont mellett jobbra mutató nyíl látszik, akkor a menüpont kiválasztásával egy almenü jelenik meg.

•  Ha a menüpont szövegének egyik betűje alá van húzva, akkor a menüpont elérhető az Alt billentyű és az aláhúzott betű billentyűjének együttes lenyomásával.

•  Ha a menüpont szövege fekete, akkor a menüpont kiválasztható, ha szürke, a menüpont nem választható ki.

Command Window

Angol szavak és kifejezések:

Command Window :

Parancs ablak (lásd: A Command Window 2-13)

 

Megjegyzés:

•  A MicroStation menürendszerének részletesebb ismertetését lásd az A függelékben.

Párbeszédablakok

Fogalmak:

Párbeszédablak  (dialog box ): adott művelet végrehajtásához szükséges paraméter-beállítások és egyéb teendők vezérlőelemeinek (lásd: lent) csoportja.

Beállításablak  (settings box ): olyan párbeszédablak, melynek lezárása nélkül is tudunk tovább dolgozni a MicroStation-nel.

Például:

Művelet: rajzállomány megnyitása rajzolás céljából.

Az ehhez tartozó párbeszédablak:

Open Design File dialog box

A párbeszédablak különböző típusú vezérlőelem eket (control ) tartalmaz.

Angol szavak és kifejezések:

open :

nyit, kinyit

design file :

vektoros állomány, rajzállomány (lásd:

Vezérlőelemek fajtái

 

button  (parancs gomb):

gomb, nyomógomb, a művelet elvégzésének egészére ad utasítást

check button (választókapcsoló):

ki-, bekapcsolható nyomógomb

field  (beviteli mező):

beviteli mező, olyan terület a képernyőn, ahol adatokat gépelhetünk be

list box  (lista):

négyszög alakú terület a képernyőn, mely egy listát tartalmaz kiválasztás céljából

option menu  (legördülő lista):

a lista akkor válik láthatóvá, ha ráállunk a listát reprezentáló gombra, melyen címkeként az épp kiválasztott listaelem látható

 

Megjegyzések:

•  Ha lezárunk egy párbeszédablakot, akkor az eltűnik a képernyőről.

•  A parancs gombok leggyakoribb változata az OK (a művelet az adott paraméterekkel elvégezhető), és a CANCEL (a műveletet mégsem akarjuk elvégezni).

Fogalmak:

Fókusz  (input focus): ha egy vezérlőelemen van a fókusz, más néven fókuszált, a billentyűzetről jövő utasításokat az adott vezérlőelem  értékeli.

Megjegyzés:

•  Színes négyszög jelzi a vezérlőelem körül, ha az fókuszált. (Általában sárga, de a szín tetszés szerint állítható.)

Mozgás a párbeszéd, illetve beállításablakokon belül

billentyűlenyomás

hatás

<Alt-betű billentyű> :

A fókuszt annak a vezérlőelemnek adja, mely címkéjében szerepel az adott betű aláhúzva.

<Tab> :

A fókuszt a következő vezérlőelemnek adja.

<Shift-Tab> :

A fókuszt az előző vezérlőelemnek adja.

<szóköz billentyű> :

•  Beviteli mezőben beszúr egy szóköz karaktert.

•  Bármely más vezérlőelem esetén egyenértékű az egér bal gombjának megnyomásával, azaz a vezérlőelem működtetésével.

<>, <> :

•  Beviteli mezőben a karakter beszúrás helyét balra vagy jobbra mozgatja.

•  Bármely más vezérlőelem esetén a fókuszt a következő, illetve az előző vezérlőelemnek adja.

<>, <> :

•  Listában az előző, illetve következő listaelemet választja. A lista elejére, illetve végére érve megáll.

•  Bármely más vezérlőelem esetén a fókuszt a következő, illetve az előző vezérlőelemnek adja.

<betű billentyű> :

•  Beviteli mezőben beszúrja a megfelelő karaktert.

•  Listában kiválasztja a következő listaelemet, mely az adott betűvel kezdődik.

<Enter> :

Az alapértelmezett gomb megnyomásával egyenértékű, ha van ilyen. Ha nincs, akkor beviteli mezőben megegyezik a <Tab> billentyű, más vezérlőelemek esetén a <szóköz billentyű> meg–nyomásával.

<Esc> :

A Cancel gomb megnyomásával egyenértékű, ha van ilyen.

 

Fogalmak :

Alapértelmezett gomb  (default button): az a gomb, mely körül kiemelő négyszög van.(lásd: Open Design File dialog box nevű ábrán az OK gomb)

 

Paletták

Fogalmak:

Eszköz paletta  (tool palette ): A rajzi műveletek elvégzéséhez a MicroStation rengeteg rajzi eszközt kínál, melyek az eszköz palettákon helyezkednek el. Minden eszközt egy ikon reprezentál.

Ikon : egyszerű rajz, mely a műveletet szimbolizálja.

Például:

View Control sub-palette

Ez a szubpaletta hat különböző műveletet tartalmaz.

A paletták két szintje

•  paletták az első szinten (nincs külön összefoglaló nevük)

•  paletták a második szinten, ezek a szubpalettá k (sub-palettes)

Paletták megnyitása

•  Az első szinten lévő palettákat a Palettes menü megfelelő menüpontjának kiválasztásával lehet megnyitni.

•  A szubpalettákat az első szinten lévő paletták megfelelő ikonjának kiválasztásával lehet megnyitni.

Megjegyzések:

•  Az első szinten lévő paletták ikonjainak jobb alsó sarkában látható jobbra mutató fekete nyíl jelzi, hogy az adott ikon kiválasztásával egy szubpaletta nyílik meg.

•  A szubpaletták ikonjainak jobb alsó sarkában látható lefelé mutató fekete nyíl jelzi, hogy az adott ikonhoz beállításablak  tartozik.

•  A szubpalettákat az egér bal gombjával (data button) a megfelelő ikonra való kattintással lehet megnyitni. A data button felengedésével a szubpaletta lezárul. Ha azt akarjuk, hogy a szubpaletta a képernyőn maradjon, akkor a data buttont lenyomva tartva húzzuk a szubpalettát a képernyő egy tetszőleges helyére, majd engedjük fel az egér gombját.

Az ikon ok három állapota

 Az ikonhoz tartozó művelet nincs kiválasztva.

 Az ikonhoz tartozó műveletet választottuk ki a palettáról az egér bal gombjával történt egyszeri kattintással. Az eszköz aktív marad a művelet elvégzése után, így az újbóli végrehajtáshoz nem kell még egyszer kiválasztani. A snap paletta  esetén egyszeri snap-pelést (lásd: Snap-ek 6-7) jelent, majd az alapértelmezett snap-mód válik újra aktívvá.

 Az ikonhoz tartozó műveletet választottuk ki a palettáról az egér bal gombjával történt dupla kattintással. A művelet elvégzése után az alapértelmezett eszköz válik aktívvá. A snap paletta esetén az alapértelmezett snap-módot jelöli.

A workspace

Fogalmak:

Workspace : a felhasználó által meghatározott MicroStation környezet. Ez magában foglalja a menük tartalmát, a paletták összetételét, és a rendszer- paraméterek beállítását. Ha összeállítottuk a kívánt workspace -t, tetszőleges néven elmenthetjük, és később betölthetjük.

A workspace  három komponense

•  project adatok (a konfigurációs változók beállításai)

•  felhasználói felület: menük, párbeszédablakok, paletták (user interface)

•  felhasználói beállítások (user preferences)

Megjegyzések:

•  A workspace  beállításait a User menüben lehet módosítani.

•  Az User menüben lehet kiválasztani az új workspace-t, mely a MicroStation következő indításakor aktivizálódik.

•  A default nevű workspace tartalmazza a MicroStation alapértelmezett beállításait.

Angol szavak és kifejezések:

workspace :

munkakörnyezet, munka–felület

preferences :

előny, kedvezés, itt: egyéni beállítások

project :

terv, javaslat, itt: adott munka

default :

alapértelmezés, alapértelmezett

user :

felhasználó, a program használója

   

A Command Window

Fogalmak:

Command Window : A MicroStation kiemelt ablaka, mely tartalmazza a főmenüt, egy sor fontos információt megjelenít, és magában foglalja a parancs-, másnéven Key-in  sort, ahol a kívánt művelet parancsszavát tudjuk begépelni.

Megjegyzés:

•  A Command Window mindig a képernyőn van. Lezárásával kilépünk a MicroStation-ből.

 

Command Window

A Command Window mezői

•  Status field  (státusz mező): információ arról, milyen adatbázis van a rendszerhez kapcsolva, milyen lock-ok vannak bekapcsolva

•  Command field  (művelet mező): a kiválasztott eszköz nevét, vagy a view-control-t tartalmazza

•  Key-in  area (key-in sor): ebben a mezőben lehet begépelni a műveletek parancsszavait (key-in)

Angol szavak és kifejezések:

command :

parancs

prompt :

súgás

window :

ablak

error :

hiba

field :

mező

area :

terület

message :

üzenet

   

  Message field  (üzenet mező): információkat szolgáltat az aktív beállításokról: aktív level , elemosztály, aktív vonalvastagság, stílus, szín stb...

•  Prompt field  (teendő mező): a kiválasztott eszköz használata során a MicroStation itt jelzi a felhasználónak, hogy mi a teendő

•  Error field  (hiba mező): jelzi a felmerülő gondokat, hibákat

A MicroStation indítása

1. Windows NT alatt: A MicroStation csoportban található MicroStation nevű ikonon kattintsunk kettőt az egér bal gombjával.

Dos alatt: a C:\USTATION könyvtárból indítsuk el az USTATION.EXE programot.

2. Megjelenik a MicroStation Manager párbeszédablak. Válasszuk ki a kívánt rajzállományt, vagy hozzunk létre egy újat, és válasszuk ki azt. (lásd: Új rajz létrehozása  6-2)

Kilépés a MicroStation-ből

A File menüből válasszuk ki a Quit vagy az Exit menüpontot.

Megjegyzés:

•  A MicroStation az aktuális rajzállomány  elmentéséről önmaga gondoskodik, így azt kilépéskor nem tudjuk “elfelejteni”.

Angol szavak és kifejezések:

quit :

elhagy, abbahagy

exit :

kimegy, lelép

Tartalomjegyzék                    Következő fejezet