6. RAJZOLÁS 2D-BEN

Meglévő rajz megnyitása

1.  A File menüből válasszuk ki az Open menüpontot.

Megjelenik az Open Design File párbeszédablak.

2.  A Type legördülő listából válasszuk ki a Design opciót, ha még nincs kiválasztva. Az alapértelmezett filter  “*.dgn”. Ez azt eredményezi, hogy csak azok az állománynevek jelennek meg a listában, melyeknek “.dgn” a kiterjesztése.

3.  (opcionális) Változtassuk meg a filtert a kívánt filter begépelésével a Filter mezőben. Például “*.*”. Ekkor az aktuális könyvtárban lévő összes állomány megjelenik a listában.

4.  (opcionális) Változtassuk meg az aktuális könyvtárat a Directories listában.

5.  A Files listában válasszuk ki a szerkeszteni kívánt rajzállományt, vagy gépeljük be a nevét a Name mezőben.

6.  Nyomjuk meg az egérrel az OK gombot.

Open Design File dialog box

Angol szavak és kifejezések:

open :

nyit, megnyit

directory :

könyvtár

design file  :

rajzállomány

files :

állományok

type :

típus, itt: állomány típus

name :

név

Új rajz létrehozása

1.  A File menüből válasszuk a New menüpontot.

Megjelenik a Create Design File párbeszédablak.

Az alapértelmezett filter  “*.dgn”.

Az alapértelmezett seed állomány  az OK és Cancel gombok felett látható.

2.  (opcionális) A filter megváltoztatásához gépeljük be a filter mezőbe a kívánt filtert.

A Files listában láthatóak a meglévő rajzállományok, így elkerülhető, hogy az új rajz neve megegyezzen egy régiével.

3.  (opcionális) Válasszunk egy másik seed állományt (lásd: Beállítások 3-17), ha szükséges. Új seed állomány választása: lásd lent.

Select Seed File dialog box

4.  (opcionális) Válasszunk a Directories listában másik könyvtárat, ha szükséges.

5.  A Name mezőbe írjuk be az új rajz nevét.

6.  Nyomjuk meg az egérrel az OK gombot

Create Design File dialog box

Megjelenik a Select Seed File párbeszédablak.

Az alapértelmezett filter “*.dgn”.

7.  A Create Design File párbeszédablakban nyomjuk meg a Seed gombot.

8.   (opcionális) A filter megváltoztatásához gépeljük be a filter mezőbe a kívánt filtert.

9.  (opcionális) Válasszunk a Directories listában másik könyvtárat, ha szükséges.

10.  A Files listában válasszuk ki a szerkeszteni kívánt rajzállományt, vagy gépeljük be a nevét a Name mezőbe.

11.  Nyomjuk meg az egérrel az OK gombot.

Angol szavak és kifejezések:

new :

új

seed file :

seed állomány (lásd: Beállítások 3-17)

create :

kreál, készít

 

 

Új rajz előkészítése

Ha olyan seed állományt használtunk a rajz kreálásakor, amiben minden szükséges beállítás megvolt, elkezdhetjük a rajzolást. Egyébként a következő dolgokat kell elvégeznünk, mielőtt rajzolni kezdenénk:

•  a working unit -ok beállítása (Settings menü/Working Units)

•   a view attribútumok  beállítása (View menü/Attributes)

•  a lock -ok beállítása (Settings menü/Locks)

•  a grid  beállítása (Settings menü/Grid)

•  nem standard vonaltípus ok definiálása (Element menü/Line Style/Edit)

•  az aktív elem attribútumok  beállítása (Element menü/Attributes)

•  a beállítások  elmentése (File menü/Save Settings)

Rajzelemek elhelyezése a rajzban

Új rajzelemeket a következőképp tudunk elhelyezni a rajzban:

•  Válasszuk ki a Main Palettáról a rajzelemet reprezentáló ikont.

•  Kövessük a Command Window  prompt field -jében megjelenő utasításokat. (az utasítások a rajzelem jellemző pontjainak megadására szólítanak fel minket)

Példa: Vonalszakasz rajzolása

1.  Válasszuk a Main Palettáról a jobboldali oszlop első elemét

Prompt field: Enter first point (adjuk meg a vonalszakasz kezdőpontját)

2.  Egérrel, vagy a billentyűzet segítségével adjuk meg a vonalszakasz kezdőpontját

Prompt field: Enter end point (adjuk meg a vonalszakasz végpontját)

3.  Egérrel, vagy a billentyűzet segítségével adjuk meg a vonalszakasz végpontját

Prompt field: Enter end point (adjuk meg a vonalszakasz végpontját)

4.  Ha akarunk egy újabb vonalszakaszt húzni, melynek kezdőpontja az előbb rajzolt vonalszakasz végpontja, akkor egérrel vagy a billentyűzet segítségével adjuk meg az újabb vonalszakasz végpontját, egyébként nyomjuk meg az egér jobb gombját (Reset Button), ami a művelet befejezését jelenti.

Pont megadása a billentyűzet  segítségével

A következő parancsok szolgálnak egy kívánt pont megadására a rajzban:

parancs (Key-in)

kiindulópont

viszonyítási rendszer

XY=<x, y, z>

a Design állomány origója

Design állomány

DL=<dx, dy, dz>

az utolsó tentatív, vagy data pont

Design állomány

DX=<dx, dy, dz>

az utolsó tentatív, vagy data pont

View

DI=<távolság, szög>

az utolsó tentatív, vagy data pont

szög: a View x irányával bezárt szög

 

Megjegyzések:

•  A kívánt pont pozíciója a kiindulóponthoz képest x, y, z távolságra lesz, ahol az X, Y, Z irányokat a viszonyítási rendszer határozza meg.

•  A parancsokban szereplő <, > jelek azt szimbolizálják, hogy a közöttük lévő betűk helyére konkrét számok kerülnek a parancs begépelésekor. Például: XY=55, 102 vagy DI=20, 45.

Snap-ek

Fogalmak:

Snap-pelés: gyakran felmerül az igény, hogy a meglévő rajzelemek speciális pontjaira pontosan rá tudjunk állni. Ezt a műveletet hívják snap-pelésnek.

Snap-mód : a snap-pelés módja, azaz a rajzelem melyik speciális pontjára történik a snap-pelés.

Mi kell a snap-peléshez?

•  a kívánt snap mód beállítása

•  a snap lock  bekapcsolása

•  tentatív pont  megadása

A Snap-mód állítása

A Snaps menüből válasszuk ki a megfelelő Snap-módot, vagy a Button Bar menüpontot.

Snap Mode button bar

A gyakrabban használt Snap-módok

 Nearest: snap-pelés  a rajzelem legközelebbi pontjára (nem töréspont)

 Keypont: snap-pelés  a legközelebbi töréspontra

 Midpoint: snap-pelés  a legközelebbi rajzelem vonalszegmensének középpontjára

 Center: snap-pelés  rajzelem középpontjára

 Intersection: snap-pelés  két rajzelem metszéspontjára (ehhez két tentatív pont kell a két rajzelemre)

Angol szavak és kifejezések:

snap :

odakap vmihez

center :

központ, középpont

nearest :

legközelebbi

intersection :

kereszteződés

keypoint :

töréspont

lock :

lakat

midpoint :

felezőpont

   

A Snap Lock  bekapcsolása

1.  A Settings menüből válasszuk ki a Locks menüpontot, majd az almenüből a Toggles menüpontot. Megjeleni a Lock  Toggles beállításablak.

Lock Toggles settings box

2.  Kapcsoljuk be a Snap Lock kapcsolót.

Tentatív pont  megadása

Az egér tentatív gombját a User menü Button Assignments menüpontjával lehet kiválasztani. Általában a középső gomb szokott lenni, vagy a két szélső egyszerre.

Vigyük az egérkurzort a kiválasztott töréspont “környékére”, és nyomjuk meg a tentatív gomb ot. Ha a MicroStation megtalálta az adott töréspontot, akkor rááll pontosan, és a rajzelem színét  ideiglenesen megváltoztatja, hogy megállapíthassuk, a kívánt rajzelemhez tartozó töréspontot találta-e meg. A tentatív gomb megnyomásával az egérkurzor nagyobb, kereszt alakú lesz.

Megjegyzések:

Ha a MicroStation nem találta meg a kívánt elemet, a Command Window-ban megjelenik az “Element not found” üzenet. Próbáljunk meg közelebb állni az egérkurzorral az elemhez, és snappel jünk újra.

Angol szavak és kifejezések:

lock :

lakat

assignment :

hozzárendelés, kiosztás

toggle :

kétállású kapcsoló

Element not found. :

Nem találtam rajzelemet.

button :

gomb

   

 

  A MicroStation az egérkurzor “környékén” keres pontokat. Ennek a környéknek a sugarát hívják “Locate Tolerance ”-nek, amit a User menü User Preferences/Operation párbe–szédablakon lehet állítani.

•  Az így megtalált pontokat nevezik tentatív pontnak.(lásd: Egérkezelés 2-2)

•  A snap-peléssel megtalált elem színe megváltozik. Ezt a színt meg tudjuk változtatni a “SET HILITE <szín>“ parancs begépelésével a Key-in  sorban. A <szín> helyére a következő értékeket írhatjuk be: BLACK (fekete), BLUE (kék), CYAN (világoskék), DGREY (sötét szürke), GREEN (zöld), LGREY (világos szürke), MAGENTA (bíborvörös), RED (piros), WHITE (fehér), YELLOW (sárga).

Meglévő rajzelemek azonosítása a rajzban

A rajzban lévő rajzelemeken kétféleképp végezhetünk el műveleteket:

1. eset:

•  Azonosítjuk (kiválasztjuk: select) a kívánt rajzelemet: a Main paletta bal felső ikonját kiválasztjuk (balra felfelé mutató nyíl), és az egérkurzorral ráállunk a rajzelemre, majd megnyomjuk az egér bal gombját (data button).

•  A menüből kiválasztjuk a műveletet.

•  Elindítjuk a művelet végrehajtását.

 

2. eset:

•  A menüből kiválasztjuk a műveletet.

•  Azonosítjuk (kiválasztjuk: select) a kívánt rajzelemet.

•  Elindítjuk a művelet végrehajtását.

 

Megjegyzések:

•  Az 1. esetben a kiválasztás történhet egyszerre több elemre is. Nyomjuk le az egér bal gombját, és anélkül, hogy felengednénk, húzzuk addig, amíg a view-ban így megjelenő négyszög lefedi a változtatni kívánt rajzelemeket. Ekkor a négyzeten belülre eső rajzelemek kiválasztottak lesznek.

•  Ha több elemet akarunk kiválasztani, de ezek nem esnek egy négyszög által körülhatárolható részbe, akkor a kívánt rajzelemeket válogassuk ki egyenként a kiválasztó nyíl segítségével, de közben nyomjuk a <Ctrl> billentyűt.

•  A rajz összes elemének kiválasztása az Edit menü Select All menüpontjával történik.

•  Lehetőség van az elemeket az attribútumaik alapján kiválasztani: Edit menü/Select By.

•  Ha egy elem kiválasztott, a töréspontjait kis fehér négyzet jelzi.

Kiválasztás fence-szel

A fence-ek használata az előző pontban megismert elemkiválasztás egy bővebb lehetőségét nyújtja.

Fogalmak:

Fence : zárt sokszög (poligon), mely kiválasztja a rajz egy bizonyos részét a további műveletekhez.

Fence mód : meghatározza, hogy a fence milyen módon vág ki elemeket a rajzból.

Megjegyzés:

•  A fence nem része a rajznak.

Fence használata

•  A fence definiálása.

•  A fence mód beállítása.

•  Az adott műveletnél a “Use Fence” kapcsoló bekapcsolása.

Fence definiálása

Válasszuk ki a Main paletta bal oszlopának második ikonját. Megjelenik a Fence szubpaletta.

 Fence subpalette

Az egyes fence-műveletek  jelentése:

 Place Fence Block: derékszögű négyszög alakú fence definiálása

 Place Fence Shape: sokszög alakú fence definiálása

 Modify Fence Vertex: fence egyik csúcspontja helyének megváltoztatása

 Move Fence Block or Shape: A fence mozgatása. Csak a fence mozog, a tartalma nem.

 Delete Fence Contents: A fence és fence mód által meghatározott rajzrészlet törlése.

Fence módok

Inside: azok a rajzelemek kerülnek a fence tartalmába, melyek teljes egészében benne vannak.

Overlap: azok a rajzelemek kerülnek a fence tartalmába, melyek teljesen, vagy részben a fence-be esnek.

Clip: azok a rajzelemek, melyek teljes egészében a fence-be esnek, és azon rajzelemek a fence-be eső része, melyek csak részben esnek a fence-be, lesz a fence tartalma.

Void: azok a rajzelemek kerülnek a fence tartalmába, melyek teljes egészében a fence-en kívül vannak.

Void Overlap: azok a rajzelemek kerülnek a fence tartalmába, melyek teljesen vagy részben vannak a fence-en kívül.

Void Clip: azok a rajzelemek, melyek teljes egészében a fence-en kívül esnek, és azon rajzelemek a fence-en kívüli része, melyek csak részben esnek a fence-en kívülre, lesz a fence tartalma.

Angol szavak és kifejezések:

place :

tesz, helyez

contents :

tartalom

block :

tömb, tuskó, itt: derékszögű négyszög

inside :

belül

shape :

alak, forma, körvonal, itt: sokszög

overlap :

átlapolás, átfedés

modify :

módosít

clip :

körülvesz, körülfog, lenyír

vertex :

tetőpont, csúcs, itt: sokszög csúcsa

void :

űr, üresség

delete :

töröl

use: használ

fence :

kerítés, sövény

 

Az adott műveletnél a “Use Fence” kapcsoló bekapcsolása

Amelyik műveletnél lehet fence-t használni, van egy “Use Fence” kapcsoló. Amíg fence-t nem definiáltunk, ez a kapcsoló nem használható, a “Use Fence” felirat szürke. Fence definiálásával feketére változik.

Például:

Művelet: a rajzelem attribútumainak megváltoztatása.

Megjegyzés:

•  Lehetőség van a fence tartalmának új design állományba való másolására: FF=<állománynév>, illetve átmozgatására: SF=<állománynév>.

Rajzelemek másolása, mozgatása

Válasszuk ki a Main paletta jobb oszlopának hatodik ikonját. Megjelenik a Manipulate Element szubpaletta.

Manipulate Element subpalette

Az egyes műveletek jelentése:

 Copy: rajzelem másolása

 Move: rajzelem mozgatása

 Move Parallel: rajzelem másolása vagy mozgatása a rajzelemre merőleges irányban

 Offset Element: B-spline görbe konstruálása, melynek minden pontja adott távolságra van az eredeti rajzelemtől

 Scale: rajzelem nagyítása, kicsinyítése

 Rotate: rajzelem elforgatása

 Mirror: rajzelem tükrözése

 Construct Array: rajzelemről egyszerre több másolat készítése, ahol a másolatok szabályosan, mátrix szerűen helyezkednek el

Angol szavak és kifejezések:

copy :

másol

rotate :

forgat

move :

mozgat

mirror :

tükröz

offset :

eltol

construct :

összeállít, megszerkeszt

scale :

nagyít, kicsinyít

array :

sor, rend

 

Megjegyzés:

•  A Move Parallel, Offset Element, Scale, Rotate, Mirror műveleteknél beállítható, hogy az eredeti elem megmaradjon-e, vagy sem. (Ha a Make Copy kapcsoló bekapcsolt állapotban van, az eredeti rajzelem megmarad.)

Rajzelem másolása

1.  Válasszuk ki a másolás ikonját (copy).

2.  Azonosítsuk a rajzelemet.

3.  Adjuk meg egy data pont segítségével a másolat helyét.

 

Megjegyzések:

•  A többi művelet elvégzése hasonlóan történik.

•  Minden műveletnél használható Fence , ekkor be kell kapcsolni a Use Fence kapcsolót.

Rajzelemek módosítása

Válasszuk ki a Main paletta jobb oszlopának hetedik ikonját. Megjelenik a Modify Element szubpaletta.

Modify Element subpalette

A gyakrabban használt műveletek jelentése:

Modify element: vonalas rajzelem töréspontjának mozgatása, vagy méretezés szövegének mozgatása, vagy a méretezés távolságának változtatása, vagy négyszög méretének megváltoztatása, vagy kör sugarának megváltoztatása, vagy ellipszis valamelyik tengelyének megváltoztatása.

 Delete part of element: Rajzelem részletének törlése.

 Extend Line: vonalszakasz rövidítése vagy nyújtása

 Extend Two Elements to Intersection: két nyitott vonalvég meghosszabbítása vagy lerövidítése a metszéspontjukig.

 Extend Element to Intersection: nyitott vonalvég meghosz–szabbítása, vagy lerövidítése egy másik elemmel való metszéspontjáig.

 Insert Vertex: vonalas rajzelembe töréspont beszúrása

Delete Vertex: vonalas rajzelemből töréspont törlése

Angol szavak és kifejezések:

modify :

módosít

line :

vonal

element :

rajzelem

intersection :

metszéspont, keresztezés

delete :

töröl

insert :

beszúr

part :

része vminek

vertex :

töréspont, csúcs

extend :

kinyújt, kiterjeszt

   

Rajzelemek törlése  a rajzból

Rajzelem törlésekor a következő lépéseket kell elvégeznünk:

1.  Válasszuk ki a Main Paletta jobb oszlopának legalsó ikonját.

2.  Azonosítsuk a törlendő rajzelemet.

3.  Hagyjuk jóvá a törlést.

A hibásan végrehajtott műveletek korrigálása  (undo)

Bizonyos határok között lehetőség van a hibásan végrehajtott műveletek korrigálására. Határt az undo buffer mérete szab.

Fogalmak:

Undo buffer : lista az adott rajzban már elvégzett rajzi műveletek neveivel. A listában a műveletek nevei a végrehajtás sorrendjében szerepelnek. A listában meg tudunk jelölni egy adott műveletet (Set Mark), és az Undo To Mark segítségével ezt, és az ezután végrehajtott műveleteket érvényteleníteni tudjuk, azaz a rajzállomány állapota a műveletek elvégzése előtti állapot lesz.

Válasszuk ki az Edit menüből az Undo menüpontot. A legutoljára végrehajtott rajzi művelet előtti állapot áll vissza.

Megjegyzés:

•  Amíg az Undo buffer engedi, sorban “undo”-zhatjuk a végrehajtott műveleteket.

Angol szavak és kifejezések:

undo :

meg nem történtté tesz, visszacsinál

set :

állít, helyez

buffer :

köztes tároló

mark :

jel, nyom

Text típusú rajzelemek  használata

A text típusú rajzelemek rendelkeznek az általános rajzelem attribútumaival (level,, vonalvastagság, vonalstílus) és speciális text attribútumok kal:

•  font : betűstílus

•  justification : igazítás; a text beszúrási pontjához képest a text szövege hol helyezkedik el

•  text size  (height, width): a text nagysága  (magasság, szélesség)

•  text slant : a text dőlésszöge

Fogalmak:

Text beszúrási pontja  (text origin ): az a pont, melynél fogva a text-et a rajzba illesztjük.

Text node : olyan rajzelem, mely felvitelkor a text típusú elemeknek csak az attribútumát tartalmazza. Később ezeket fel lehet tölteni szöveggel, melyek automatikusan felveszik a text node attribútumait.

Megjegyzés:

•  A text node-ok beszúrási pontját egy kereszt és egy sorszám jelzi a rajzban.

Text-ek és text node-ok megjelenítése a view-ban

Válasszuk ki a View menü Attributes menüpontját. Megjelenik a View Attributes beállításablak (lásd: 6-20).

View Attributes settings box

Angol szavak és kifejezések:

text :

szöveg

node :

csomópont

origin :

forrás, kiindulás

   

Text attribútumok

Az element menüből válasszuk ki a Text menüpontot. Megjelenik a Text beállításablak.

Text settings box

A text főbb attribútumainak beállítása

•  font : betűstílus. A Font mezőbe írjuk be a kívánt font számát, vagy a font mező melletti gombot nyomjuk meg. Ekkor megjelenik az összes kiválasztható font. A View gomb megnyomásával megjelenik a Fonts beállításablak. Itt látni lehet az adott font karaktereit.

Fonts settings box

•  justification : igazítás. A Single Line felirat alatti négyzetben az egérkurzorral kattintsunk arra a pontra, ahová a text talppontját szeretnénk helyezni. Az AB reprezentálja a text-et.

•  text size  (height, width): a text nagysága (magasság, szélesség): írjuk be a kívánt értékeket. Ha a mezők melletti lakatra bökünk, az bezáródik. Ez azt jelenti, hogy a két érték (magasság, szélesség) együtt változik bármelyikük változtatásakor.

•  text slant : a text dőlésszöge. Írjuk be a kívánt dőlésszög értékét.

Műveletek text-ekkel

Válasszuk ki a Main Paletta jobb oszlopának negyedik ikonját. Megjelenik a Text szubpaletta.

Text sub-palette

A gyakrabban használt műveletek jelentése:

 Place Text: szöveg elhelyezése a rajzban.

 Change Text to Active Attributes: a rajzban lévő text attribútumainak megváltoztatása az aktív text attribútumokra.

 Place Text Node: text node elhelyezése a rajzban.

 Edit Text: a rajzban lévő text szövegének megváltoztatása.

A text elhelyezésének módjai

A text elhelyezésének a módját a Method menüből választhatjuk ki. Ezek a következők:

•  By Origin: a szöveg az aktív szögnek és text attribútumoknak megfelelően, a beszúrási pontjával illesztve kerül a rajzba.

•  Fitted: a text két data pont által illesztve kerül a rajzba, felülbírálva a text width értékét.

Angol szavak és kifejezések:

independent:

független

fitted:

illesztett

•  Fitted View Independent: a text két data pont által illesztve kerül a rajzba. A View tartalmának forgatásával a text nem forog.

•  Above Element: a text a text attribútumoknak megfelelően, a kívánt vonalszakasszal párhuzamosan, és a fölött a Line Spacing mezőben (Lásd: Text settings box nevű ábra Text attribútumok 6-27) megadott távolságra kerül a rajzba.

•  Below Element: a text a text attribútumoknak megfelelően a kívánt vonalszakasszal párhuzamosan, és az alatt a Line Spacing mezőben megadott távolságra kerül a rajzba.

•  On Element: a text a text attribútumoknak megfelelően a kívánt rajzelembe (körív, görbe is lehet!) ágyazódva kerül a rajzba. A text alatt a rajzelem nem látszik.

•  Along Element: a text a text attribútumoknak megfelelően a kívánt rajzelemmel (körív, görbe is lehet!) párhuzamosan és a fölött/alatt a Line Spacing mezőben megadott távolságra kerül a rajzba. Ekkor azonban a szöveg szétesik karaktereire.

Text elhelyezése a rajzban

1.  Válasszuk ki a Place Text műveletet. Megjelenik a Text Editor ablak, ha még nincs a képernyőn.

Text Editor window

2.  Válasszuk ki a Text szubpaletta Method legördülő listájáról a By Origin vagy a View Independent opciót.

3.  A Text Editor ablakba gépeljük be a kívánt szöveget. A szöveg egyből megjelenik az egérkurzorhoz kötve.

4.  Adjunk meg egy data pontot ott, ahová a text beszúrási pontját szeretnénk illeszteni.

5.  Ismételjük meg a 4. pontot, ha az adott text-et máshova is le akarjuk rakni, vagy ismételjük meg a 3. pontot, ha új text-et akarunk felvinni.

6.  Befejezésül nyomjuk meg az egér jobb gombját (Reset Button).

Angol szavak és kifejezések:

above :

felett, felül

on :

rajta vmin

below :

alatt, alul

along :

vmi mentén

Tartalomjegyzék                     Fejezet folytatása